Hva menes med ‘kasse’ i PBS?

‘Kassen’ vi tilbyr er ikke en fysisk og separat enhet med skjerm og tastatur, men en software-basert kassefunksjon som er utviklet for Microsoft Dynamics 365 Business Central og tilpasset PBS.
Kassen er derfor som en del av PBS og betjenes i egne skjermbilder i systemet.

Som en 100% integrert løsning i PBS er kassen i henhold til norske lovkrav.

Foruten software består kassen av følgende utstyr/hardware:

  • ♦ Kvitteringsskriver
  • ♦ Kasseskuff
  • ♦ Kort terminal

Kassen inkl hardware installeres på en dedikert pc, og kobles til en PBS-bruker. All betjening av kassen, kontantsalg og fakturering av kontantordre, må betjenes på denne terminalen/PBS-brukeren. De fleste kan sikkert benytte en eksisterende pc/PBS-bruker, men det må vurderes hos vært enkelt verksted. Dersom kontantsalg skal utføres fra flere terminaler/PBS-brukere, må hver terminal utstyres med en egen separat kasse inkl. kvitteringsskriver, kasseskuff og kort-terminal.

Den mest brukte funksjonen i kassen vil være ved fakturering av kontantordre, da åpnes kassen automatisk for registrering av betaling. Betales det via kort overføres beløpet til kort-terminalen automatisk.

 

I tillegg gir også kassen nyttig funksjonalitet som:

  • ♦ Varesalg over disk kan gjøres direkte i kassen uten bruk av ordre
  • ♦ Betaling kan deles opp på flere betalingsmidler
  • ♦ Kunde kan betale mot konto, enten som forskudd eller mot skyldige restsaldoer
    • ♦ (Gjelder verksteder som har regnskap / reskontro i PBS)
  • ♦ Direkte utbetaling mot kundes betalingskort (ved returer / krediteringer)
  • ♦ Gavekort – funksjonalitet, med oppfølging av saldo på gavekort

 

 
 
 

Hva koster kassen?

Kasse-lisensen (software) leveres og faktureres av Promeister, og har en månedlig lisenspris på kr. 775,- eks.mva pr. kassepunkt.

I tillegg til lisens kreves følgende utstyr som må anskaffes av verkstedet:

Kort-terminal:

  • ♦ Nets kompatibel /-software kreves
  • ♦ Må kunne styres fra kasse/pc via USB
  • ♦ Må kunne tilkobles internett via kabel

Kvitteringsskriver:

  • ♦ Må være type Star TSP143iU
  • ♦ Papir: Termo 80mm

Kasseskuff:

  • ♦ Må være for tilkobling til skriveren over

Utstyret må være anskaffet og på plass før kassen kan installeres. Verkstedene har som regel en kort-terminal fra før, det må avklares om den kan benyttes med vår kasse. Dersom kort-terminalen må byttes, kan verkstedene gjøre dette hos sin etablerte leverandør.

Kvitteringsskriver med kasseskuff må være som spesifisert over, og kan kanskje skaffes fra verkstedets faste leverandør av kontorutstyr.
Eller så kan dette anskaffes ved å kontakte Net Supply AS,
Tlf. 22 99 90 20, https://netsupply.no/.
Referer til Promeister så vet de hva som trengs.

(Pc’en kassen skal kobles til må minimum ha Windows 10 som operativsystem)

 
 
 

Hva gjør vi for å komme i gang?

Prosessen starter med å registrere bestilling med ønsket dato via nettbasert skjema, se link nederst på siden.

Der må man samtidig bekrefte at nødvendig utstyr er eller blir anskaffet. Promeister vil så ta kontakt for å avtale tid og avklare detaljer, som antall kasse-lisenser og hvilke(n) PBS-bruker(e) kassen(e) skal installeres på. Vi vil deretter sende en møteinnkalling til installasjon, opplæring og oppstart.

 

Installasjon og opplæring utføres digitalt via Teams / skjermdeling av Promeister, men installasjonen må bistås av en person som er fysisk til stede lokalt. Denne personen bør ha noe pc-kompetanse som erfaring med tilkobling av utstyr og installasjon av programvare.

Vi håper dette er oversiktlig og informativt. Har dere spørsmål kan det rettes til support.pbsno@promeister.com