For å kunne kalle seg ProTekniker må man ha gjennomført 8 kurs over en periode på 2-3 år.
De som gjennomfører alle 8 kursene får et eget kompetansebevis.
Alle modulene har e-læringskurs som «pre-opplæring» i forkant av samlingene.
Varighet fra 5-20 timer. Alle kurs går over 2 dager.
Det vil være en avsluttende test på én dag med teori og praksis.
Følgende kurs inngår i ProTekniker- utdannelsen;
Trykk på linken for å lese mer om kurset og påmelding.
Elektro og måleteknikk Kan kjøres lokalt, aktuelle biler bør fremskaffes
Etter bestått elektro og måleteknikk vil du ha kjennskap til hvordan et nettverk er oppbygget og hvordan
man leser et koblingsskjema. Kunne utføre de forskjellige målemetodene med multimeter og ocilloscop.
Motorstyring og sensorteknikk Kan kjøres lokalt, aktuelle biler må fremskaffes
Forstå styringsteknikken i moderne motorer. Kjenne til fellesnevneren ved utmåling av ulike sensorer
og aktivatorer. Forstå feilkodesystemer og koblingsskjema.
Bensin og dieselteknikk Kan kjøres lokalt, aktuelle biler bør fremskaffes
Forstå ulikhetene mellom bensin- og dieselteknikk innen motorstyring, innsprøytning, reguleringsteknikk
og de ulike rensemetodene for avgass. Kunne feilsøke på systemene på en effektiv måte.
Aktiv og Passiv sikkerhet Kan kjøres lokalt, aktuelle biler bør fremskaffes
Etter å ha gjennomført kurset «aktiv og passiv sikkerhet» så skal du kunne arbeide på de ulike
sikkerhetssystemene på en god og effektiv måte. Kunne feilsøke i ESP og andre bremsesystemer.
Ha systemforståelse for tilleggs-bremsesystemer og kunne feilsøke på airbag og andre pyrotekniske innretninger.
Kjøretøyassistenter Må kjøres på ProMeister-senter p.g.a. utstyr
Kunne forstå nye kjøretøyassistenter og deres oppgaver. Skal kunne stille diagnose og kunne foreta
nødvendige kalibreringer av ulike radarsystemer.
EV-teknikk 1 Kan kjøres lokalt, aktuelle biler bør fremskaffes
Etter bestått EV-teknikk 1 kurs skal man på en trygg måte kunne jobbe på biler med farlig høy spenning.
Det vil si at man skal kjenne til farene og kunne sikre at bil og arbeidsplass er trygg.
EV-teknikk 2 Må kjøres på ProMeister-senter p.g.a. utstyr
Etter bestått EV-teknikk 2 kurs vil du kjenne til systemene og funksjonene til HV-komponentene.
Du vil få kjennskap til feilsøkningsmetoder for å sette rett diagnose.
EV-teknikk 3 Må kjøres på ProMeister-senter p.g.a. utstyr
Etter endt kurs skal man ha kjennskap til å jobbe sikkert og forstå farer ved å jobbe internt i batteriet.
Diagnostisere en defekt celle/modul og forstå hvorfor vi må balansere modulene.
Kunne teste batteri for eventuelle lekkasjer og ta en vurdering på ytre skader på batterikassen.
Ha kjennskap til hva man foretar seg når man skal skifte en celle eller modul.
OBS; Kan kjøres lokalt dersom vi får bekreftet tilstrekkelig antall kursdeltakere i god tid før kurset (min.8 stk).
Vi må ha tilgang til verksted og teorilokale på dagtid, samt biler/objekter for undervisning.
Når det gjelder de konvensjonelle kursene så kan det være riktig å starte med denne rekkefølgen:
2 Motorstyring og sensorteknikk