Førstemann ferdig med ProTekniker-utdannelsen

ProTekniker er et populært utdanningsløp på 8 kurs som man tar over en periode på 2-3 år.
Førstemann som er ferdig med utdannelsen heter Vegard Grønnestad og jobber hos Sevland Autoteknikk.
Han har i løpet av de 3 siste årene tatt de relevante kursene i rekken.
Han gjennomførte siste dag fredag 12.01.24, med avsluttende test og praksis.

news_january_2024

Vi har tatt en liten prat med Vegard om ProTekniker-løpet;

«Hvordan har dagen i dag vært?»
Den har vært utfordrende, variert og kjekk.

«Hvordan synes du hele løpet med ProTekniker-utdannelsen har vært?»
Det har vært høy kvalitet på kursene, samt flinke kursholdere.

«Har det vært krevende og vanskelig?»
Ja, men jeg har lært masse nytt, og når du dykker ned i dybden på ting så blir det jo mer krevende.

«Har det vært en motivasjon å ha dette løpet?»
Ja, det har det. Det har også vært et mål for meg å bli tekniker siden jeg ble mekaniker.


Produkt- og konseptutvikler Kjell Teige forteller hvorfor det er viktig med et løp som ProTekniker-løpet;
ProTekniker-løpet er viktig for å få en helhetlig forståelse av moderne bilteknikk og bilreparasjon. Det er også fokus på det som er og det som kommer.

Vi gratulerer Vegard og ønsker han lykke til som ProTekniker!

Dersom du ønsker å vite mer om ProTekniker-løpet kan du trykke her;

 
 

Intervju med Petter Lahn-Johannessen, kursholder PKK oppfriskningsopplæring

PKK oppfriskningsopplæring er et helt nytt tilbud til kontrollorganene som vi startet med i mai i år.
Dette er et resertifiseringskurs man tar for å fornye PKK-godkjenningen man allerede har.

Bilde 2 Petter

«Kan du fortelle litt om hva som er nytt med dette kurset?»
Hovedmålet med kurset er å repetere, fornye og utdype kunnskap som er vesentlig for kontrollørenes arbeid, med særlig vekt på repetisjon og gjennomgang av gjeldende kontrollinstruks og praktisk kontrollgjennomføring.
Vi skal også se på endringer innen teknologi, forskrifter, krav, retningslinjer mm. som har skjedd de siste 5 årene.
Kurset må gjennomføres hvert femte år, men man trenger ikke å fornye politiattest for å ta kurset.

«Hva er viktig å huske på?»
Ikke glem å ta kurset før godkjenningen din går ut. Når godkjenningen din utløper sjekker du på «min side» under «dine godkjenninger» på vegvesen.no.
Skulle godkjenningen din gå ut før du får tatt oppfriskningskurset er det ikke slik at du må ta grunnkurs på nytt igjen, du tar bare oppfriskningsopplæring og så får du godkjenningen din tilbake dersom du består kurset.
Jeg vil poengtere at kurset også gjelder for tekniske ledere/stedfortredere som må ta oppfriskningsopplæring innen fristen for å ikke miste godkjenningen sin. Her har jeg snakket med mange som tror at de ikke trenger det, men det er feil.

«Kan dette kurset gjennomføres lokalt?»
Ja, det kan det, dersom verkstedet/kontrollorganet oppfølger følgende krav;
• Kontrollorganet må ha minst 2 stk. kjørebaneløfter eller 4 søyler
• PKK-utstyr i henhold til Forskrift om periodisk kjøretøykontroll
• Alt utstyr må være kalibrert/akkreditert
• Verkstedet må ha en slik størrelse at det er mulig å gjennomføre undervisning for inntil 6 personer
• Det bør være lerret/vegg eller tv tilgjengelig på verkstedsgulvet for visning med projektor
• Undervisningslokale for teori for minimum 6 personer. Det bør være tilgjengelig lerret for undervisning med projektor
• Arbeidsbord som den enkelte elev kan benytte skrivesaker
• Nettverkstilgang til PC/nettbrett
• Tilgang til 2 stk. biler som kontrollobjekt, et av kjøretøyene bør ha hengerfeste
• Tilhenger med påløpsbrems

«Hvor mange dager varer kurset?»
Kurset er på kun 1 dag, i tillegg kommer det e-læring på 6 timer som du kan ta hjemmefra eller på jobb.

 
 
 


2023 har hittil bydd på et formidabelt tempo for alle avdelingene til ProMeister Solutions AS. Det aller viktigste var at ProMeister Academy ble godkjent av Statens vegvesen til å holde PKK oppfriskningsopplæring og at vi fikk godkjent vår e-læring slik at den fysiske gjennomføringen av kurset kun er på en dag. Dette vil være en stor fordel for våre verksteder når de skal planlegge kursgjennomføringen og gir oss et stort konkurransefortrinn.

Når sommerferien begynner har vi vårt ProMeister serviceteam som bemanner opp. Vi tar telefonen og alle bookinger for de verkstedene vi har avtale med. På denne måten kan verkstedene ta sommeravviklingen uten å bekymre seg for tomme ordrebøker når de kommer tilbake. Dette er verksteder vi booker for hele året og som klarer seg med færre ansatte kundemottakere når vi gjør mye av jobben.

De fleste verksteder som har booking hos oss bruker ProMeister Business System (PBS) som er vårt eget system under stadig utvikling. Her har vi startet opp med flere piloter som skal gå i løpet av sommeren før full utrulling til høsten. Dette gjelder blant annet ny kasseløsning og flåteavtaler.

Kursavdelingen vår, ProMeister Academy, bruker sommeren til en velfortjent pust i bakken etter en svært travel vår. Det har blitt inngått samarbeidsavtaler om kursing med RSA på modellene BYD, Maxus og JAC hvor vi målet er å få flere av våre undervsiningskonsulenter sertifiserte som trainere. Bildet er fra da Stefan og Edgar besøkte BYD i Nederland.

I tillegg har vi inngått lignende avtale med Autoisme som nå har kommet med merket Seres.

Tiden går fort og i august er det allerede 5 år siden de første PKK-kontrollørene ble godkjent etter ny sertifiseringsordning. Disse må nå re-sertifiseres for å kunne utføre EU kontroll på biler. Kurset kalles PKK oppfriskningsopplæring og har en ramme på 14 timer. Vi har fått godkjent et kursopplegg hvor 6 timer gjennomføres som e-læring før kurset og 8 timer er fysisk kurs enten på kurssenter eller på godkjente verksteder. Dette gjør at mekanikeren kun trenger å være borte fra verkstedet èn dag, noe som vil gjøre kursavviklingen mindre kostbar for verkstedene. Dette tror vi vil gi oss en stor konkurransefordel, og vi har planlagt kurshøsten slik at vi kan gi et godt tilbud i hele landet.